Excursies op Hainan - TouriSTories

Hoofdmenu:

Excursies op Hainan

Onze reizen > China
Monkey Island is een natuurreservaat waar zo’n 2000 makaken leven. U kunt Apeneiland bereiken met kabelspoorlijn en dat wordt zeker een onvergetelijke reis!
U kunt hier heel mooie landschappen opnemen met uw fotocamera. Het uitzicht is absoluut adembenemend!
De apen lopen vrij rond, ze hebben zelfs eigen zwembad met ligbedden in de zon en dat is best wel grappig!
U kunt ze voeren of voor een klein bedrag met ze (of met mooie grote papegaaien) op de foto.
Sommige aapjes zijn getraind om shows op te voeren als entertainment voor de gasten van het park.
Kortom, het is een heel leuke excursie! Zowel voor kinderen als ook voor volwassenen...
Maar niet vergeten: terwijl jullie naar aapjes kijken, houden aapjes jullie altijd en overal in de gaten! ☺
* Careful! Big Brother is watching you)))
Het is wellicht de belangrijkste, veelzijdigste, informatiefste en tegelijkertijd moeilijkste excursie op Hainan!
Hier kunt u zich storten in de mysterieuze wereld van Boeddhisme. U kunt zich verdiepen in de Chinese cultuur of gewoon genieten van de schoonheid van boeddhistische tempels en constructies tegen de achtergrond van de betoverende natuur!
Het is moeilijk om alle historische feiten te onthouden die de gids u gaat vertellen, maar u zult zeker nooit vergeten wat u hebt gewenst in Nanshan! Want volgens de gids moeten alle hartenwensen uitkomen omdat ze gewenst zijn op deze heilige grond! Eerst zegt de gids dat u iets moet wensen en op deze grote gong slaan...ok, geen probleem! ☺
De tweede "bestemming van uw wensdromen" is dit zogenaamde Grote Oor. Hier volgens de gids kunt u uw tweede liefste wens direct in het oor van de God fluisteren... ☺ Tja, waarom niet? Wie weet? Hoe dan ook ik heb het gedaan! En eerlijk gezegd is één van mijn hartenwensen al uitgekomen. Gaaf, hé? ☺
Nanshan is erkend als het toonbeeld van de nationale Chinese parkkunst en is geschapen volgens de regels van Feng shui.
Alles is in harmonie hier!
Op het territorium van het park staan 2 standbeelden van Guanyin, de godin van barmhartigheid en mededogen.
Één staat beveiligd achter het glas binnen de tempel en weegt 140 kilo. Ze is gemaakt van puur goud en gedecoreerd met briljanten, smaragden en robijnen.
Het andere grote standbeeld van Guanyin is 108 m hoog en kan zeker het achtste wereldwonder genoemd worden!
Iedereen probeert zoveel mogelijk foto’s van deze wonderbare constructie te maken zodat zij in alle perspectieven goed zichtbaar is. ☺
Er zijn ook heel veel tempels in Nanshan die allemaal eigen charme hebben en Boeddha gewijd zijn, aan zijn bepaalde incarnaties...
Waarom is het de moeilijkste excursie? Omdat u de hele dag onder de sterkste middagzon moet lopen!
Er is bijna geen schaduw op de boulevard die tot het standbeeld van de godin Guanyin leidt. Als u ook wat tempels wilt bezoeken, dan moet u hier en daar veel trappen overwinnen. Dus als u deze excursie kiest, bemant u zich, doet u een petje op, neemt u al uw geduld en een fles water in handen en laat deze moeilijkheden uw stemming en indruk van deze unieke plek niet verpesten! ☺
Het was een rare dag. En twee excursies tegelijk in één dag was ook niet zo'n goede beslissing! ☺
Maar dat begrepen we later…
Ten eerste moesten we die ochtend heel vroeg opstaan, om een uur of 5, daarna kregen we onze lunch pakketten en werden opgehaald door onze gids. We werden met de bus gebracht naar het Station in Sanya.
Vervolgens hebben we een reis van 2 uur naar Haikou meegemaakt met de supersneltrein, waar we eindelijk konden ontbijten…
Ten tweede had een andere bus in Haikou op ons moeten wachten, maar die was er niet! We wachten circa halfuur op onze bus. Het bleek dat onze Chinese chauffeur de ingang naar het stationparkeerterrein heel lang niet kon vinden… ☺
Nou ja, vooruit, we zitten in een bus, rijden allerlei dorpjes voorbij en later dringt tot ons door dat we gewoon verdwaald zijn, omdat onze Chinese vriend per ongeluk een andere weg heeft genomen en we rijden helemaal naar de andere richting! Zo hebben we nog circa 1 uur verloren! Tja, ongelooflijk! Meer kan ik niet zeggen, dus "no comments"! ☺
Ten derde dachten we al tijdens de reis naar dit "super leuk Safari park Haikou" dat iets niet klopte:hoe kan zo’n slechte weg leiden naar zo’n bekende plek van Hainan? Toeristische pleister, noemen ze dat in alle folders die we hadden gelezen. Dus onze twijfels waren niet voor niks, ze brachten ons naar een bijna verlaten, zeer arm en niet goed genoeg verzorgd dierenpark:het eerste halfuur reden we in de bus naar arme uitverhongerde dieren te kijken en af en toe konden we uit de bus stappen voor foto’s…
*Voor echte dierenliefhebbers zouden we deze reis helemaal niet adviseren! Lange moeilijke weg plus zielige hongerige dieren. Dit park is helemaal niet te vergelijken met mooie Dierenparken van Europa waar dieren zich goed voelen en goed verzord zijn!
* Ik ben lief. Ik beloof in je gezicht niet te spugen)))
Later werden we naar het andere deel van het park gebracht, waar we "Safari on Foot" konden ondernemen.
Daar was min of meer beter. We konden aapjes voeren, wat leuke foto’s maken en tenminste hebben we een mooi tropisch park gezien met allerlei mooie exotische planten en bloemen.
Maar sowieso was het niet al die moeite waard, wat we voor deze reis hadden betaald  en wat we later hadden meegemaakt…
Voor de tweede excursie - Haikou Volcanic Cluster Global Geopark- hadden we natuurlijk al veel minder tijd dan we verwacht hadden! Dus alles ging in het bijna rennende tempo, wat zeer ongemakkelijk en irritant was… We hebben bijna geen woord gehoord van onze gids, want elke keer als we wilden stoppen voor foto’s, was onze groep al veel verder of helemaal weg!
Het was heel jammer, want dit natuurpark was de moeite waard om te zien! Als we de tijd terug konden draaien, zouden we zeker alleen dit Vulkaan park kiezen (in plaats van die gecombineerde reis! ☺) om meer tijd daar door te kunnen brengen!
* De krater van de vulkaan
Ten slotte kregen we nog onweer, harde regen met stormwind, zodat we uit de krater van de vulkaan, door het park heen, heel hard naar onze bus moesten rennen. Later kwamen we erachter dat we nog voor onze trein terug naar Sanya moesten opschieten, anders hadden onze tickets kunnen vervallen…
Het regende met bakken naar beneden, maar onze bus stopte te ver van de ingang… We renden als gekken in de regen naar en door het Station van Haikou, helemaal nat, moe en teleurgesteld. Onze gids heeft de helft van onze groep verloren in die drukke ruimte zodat hij nog naar die mensen moesten gaan zoeken…
Nou ja,meer wil ik niet zeggen, dat was een gekke en moeilijke dag vol onaangename verrassingen. Gelukkig kwamen we "safe en sound" terug naar onze hotels en hadden we toch een aantal mooie foto’s op onze camera’s als een kleine compensatie voor alles wat we hadden meegemaakt. ☺
Het enige wat ik over deze dag nog kan zeggen: we zullen het nooit vergeten! Dat is absoluut zeker! ☺
Wat betekent dat?
Het is een groot aantal warme kruidenbaden en baden met radon, plus koude en warme zwembaden, fonteintjes,
rustruimtes in de schaduw of ruimtes met ligbedden in de zon en een groot zwembad met visjes (=de Dr. Fish Therapy).
Sommige mensen hebben zo’n mening dat het een raar plezier is om tijdens +35 buiten nog in hete baden gaan zitten. We waren ook aan het twijfelen of het de moeite waard is of niet om naar deze excursie te gaan. Maar uiteindelijk hebben we geen spijt gehad!
Aan het begin lijkt het echt een beetje vreemd dat je in zo’n warmte nog in hete baden zit in plaats van afkoelende baden. Maar later krijg je er schik in en aan het eind van de dag pluk je er vruchten van! Je voelt je lekker, alsof herboren; en je zweet niet meer als een paard van deze tropische drukkende warmte. ☺
De zogenaamde Dr. Fish Therapy of Dr. Fish Experience verdient ook wat aandacht in ons verhaal, omdat het een heel bizare ervaring is! Je zit in dit zwembad met visjes, die voor een zachte peeling van je handen, voeten en het hele lichaam zorgen, dus alles wat ze in het water kunnen bereiken! ☺
Deze visjes hebben geen tanden. Ze zuigen alleen dode huidcellen van de huid, terwijl de gezonde huid gestimuleerd wordt te vernieuwen en daardoor weer aangevuld wordt. Dit is vergelijkbaar met afschilfering volgens de natuurlijke weg en bijvoorbeeld scrubben.
Overal in het Internet bij de beschrijving van de Dr. Fish Experience staat dat deze behandeling absoluut pijnloos is, maar heel effectief voor het reinigen van je huid. Bovendien zegt men dat het gevoel van het knabbelen alleen in het begin wat vreemd voelt, maar uiteindelijk heel ontspannend werkt voor je lichaam.
Tja, wellicht als visjes nog zeer klein zijn, kan Dr. Fish Therapy een aangename en pijnloze behandeling zijn en heel plezierig gevoel geven… ☺
* Pas op! Dr. Fish Therapie voor een "diehard" ☺
Maar wat we hebben meegemaakt in het bad van Hot Springs Hainan kan ik "een groot plezier" zeker niet noemen! ☺
Want daar waren niet zo kleine leuke visjes, maar hongerige zwemmende monsters van circa 5-7 cm lang!
Ze zagen mensen als een prooi en waren al klaar om aan te vallen als je alleen maar in het water stapt.
Zelfs als je rond het bad loopt, zwemmen ze al achter jou… Nou ja, dat was een beetje eng en herinnerde me op één of andere manier aan de film Jaws alleen in een heel kleine kopie. ☺
Ondanks dat deze visjes geen tanden hebben, kunnen ze je heel hard pakken!
Sommige mensen vinden deze ervaring toch leuk en ontspannen. Ze zitten in zo’n bad uren lang en zien er heel tevreden uit. ☺
Maar er zijn ook mensen die deze behandeling onaangenaam vinden en kunnen zo’n "leuke" Dr. Fish Therapy helemaal niet verdragen. Dat ben ik, helaas! ☺
Eerlijk gezegd heb ik 3 pogingen gedaan om in dat bad langer dan 30 seconden te blijven zitten, maar dat is mij absoluut niet gelukt! Ik kon mezelf gewoon niet meer dwingen om zo’n "groot plezier" mee te maken. Dus ik moest dat gedeelte van deze grote Hot Springs Hainan complex verlaten en iets anders gaan zoeken wat bij mij meer past.
5 redenen om Hainan te bezoeken:
1. Het hele jaar warm weer!
2. Lange zandstranden
3. Betoverende natuur: prachtige natuurparken en reservaten
4. Een heleboel interessante excursies!
5. Lekker eten: Peking Duck (=Beijing Roast Duck), Chinese dumplings, allerlei zeevruchten,
het lekkerste tropisch fruit en beste watermeloenen!
Samenvatting:
Hainan is zeer geschikt voor:
- echte natuurliefhebbers
- mensen die een prachtige strandvakantie willen combineren met leuke uitstapjes en interessante excursies
- mensen die hun eigen horizon willen uitbreiden door zich te storten in een oeroude cultuur en filosofie waar tradities, gewoontes en rituelen zeer belangrijke rol spelen!